Каталог статей

Головна » Статті » Підвищення кваліфікації » Підвищення кваліфікації

Всеукраїнський тиждень дитячого читання





Всеукраїнський
тиждень

дитячого читання

























Щорічно під час весняних
канікул у бібліотеках України для дітей проходить Всеукраїнський тиждень
дитячого читання, започаткований у 1993 році.




Софія Русова про дитяче читання



Видатний український
педагог Софія Федорівна Русова приділяла особливу увагу місцю дитячої книги у
творчій самостійній діяльності дитини: «Книга — ось найголовніше поки що
джерело освіти і морально-естетичного виховання. Через се першим обов’язком
учителя є навчити своїх учнів, як ставитися до книжки, як використовувати
найкраще се джерело так, щоб дитина навчилася читати свідомо, знаходити в
книжці глибокий зміст…» — наголошувала вона в праці «Про колективне і групове
читання».



Софія Федорівна
пропонувала обов’язково ввести до шкільного курсу навчання «лекції для дітей»,
«години оповідань» або «години читання»: «Треба намітити такий твір
літературний, який діти-слухачі могли б зрозуміти… Треба так переказати
художній твір, щоб він став перед дітьми в усій своїй силі й красі, щоб захопив
їх і зробив моральне й естетичне враження. Користуватися для сього найкраще
багатим фольклором свого й інших народів». С. Русова була переконана в тому, що
учень набагато краще засвоює навчальний матеріал за умови самостійної роботи.
Проте вчитель повинен дуже уважно відбирати книги для того, щоб дати дітям, з
метою виховання їхніх смаків. У своїй праці «Нова школа» Софія Федорівна
називає книги, які доречно рекомендувати дітям і вчителям для першого навчання
грамоти. Серед них найкращими, на її думку, є «Граматика» та «Рідне слово»
Бориса Грінченка, «Рідна школа» Спиридона Черкасенка та «Вінок» Олександра
Білоусенка.



 



Проблеми дитячого читання та шляхи їх розв’язання



Падіння інтересу до
читання — загальносвітова тенденція. Чисельні соціологічні дослідження в Росії
та Україні фіксують переміщення читання у структурі дозвілля дітей на 4-6-те
місце. Це підтверджують проведені в Україні соціологічні опитування, здійснені
Інститутом соціології НАН України.



Однією з основних
тенденцій дитячого читання сьогодні стало домінування «ділового» читання над
читанням «для душі». Дитина не припиняє читати — просто її читання стає іншим —
більш індивідуальним, прагматичним, інформаційним і поверхневим.



Оскільки особистість
значною мірою формується у дитячі та шкільні роки, то потреби, навички й
інтереси читання дорослого, в основному, залежать від його ставлення до книги у
дитинстві. Тому багато шкіл уже прагнуть зробити бібліотеку не лише
інформаційним, але й культурним центром школи, об’єднуючи вчителів, дітей,
батьків.



Відомий
бібліотекознавець Георгій Полікарпович Фонотов якось сказав, що якщо в країні
дуже добре розвинені й ведуть педагогічну роботу шкільні бібліотеки, то про
решту можна не турбуватись. Діти, що виросли в школі з такою бібліотекою, не
допустять згасання культури, створять всі інші необхідні їм бібліотеки, школи,
музеї. Хочеться сподіватися, що так коли-небудь буде. Будуть шкільні бібліотеки
центром життя школи.



На державному рівні
необхідно прийняти конкретні практичні заходи: створення урядових програм, що
забезпечують видання й поширення книг для дітей і підлітків; проведення циклу
виховних заходів у дитячих дошкільних установах, середніх і вищих навчальних
закладах, бібліотеках, книгарнях-клубах; створення спеціальних теле- і
радіопрограм, цільове використання ЗМІ, у першу чергу «книжкових» газет і
журналів.



 



Цікаві інтернет-ресурси



 



Ø     Всеукраїнський тиждень дитячого читання [Електронний
ресурс] // You Tube. — Режим доступу :
 http://www.youtube.com/watch?v=OmjoFjI8cDE. — Назва з екрана. — (Дата звернення 14.12.2012).



Ø     Тиждень дитячого читання [Електронний ресурс] // You
Tube. — Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=zo_5F523irE. — Назва з
екрана. — (Дата звернення 14.12.2012).



 



Рекомендований список літератури



1.     
Гнідець,
У. Література для дітей та юнацтва: концептуалізація поняття в контексті
соціокультурного розвитку суспільства [Текст] / У. Гнідець // Укр. мова та л-ра
— 2011. — № 1. — С. 3–9.



2.     
Ємець,
А. Проблеми вивчення сучасної дитячої літератури [Текст] / А. Ємець //
Початкова школа. — 2011. — № 6. — С. 35–37.



3.     
Іванова,
Я. Проблеми дитячого читання та шляхи їх розв’язання [Текст] / Я. Іванова //
Бібліотечний форум України. — 2011. — № 4. — С. 35–37.



4.     
Картузов,
К. Не читають? Чи не йдуть до бібліотеки? [Текст] / Костянтин Картузов //
Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 18–23.



5.     
Корж,
Н. Конкурс «Найкращий відгук про сучасну дитячу прозу» [Текст] /
Н. Корж // Педагогічна думка. — 2011. — № 1.



6.     
Лібіга,
Л. Виховуємо творчого читача: грані співпраці шкільних і дитячих бібліотек
[Текст] / Лариса Лібіга // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 7. — С. 47–56.



7.      Лісова, Л. Книжка як засіб духовного спілкування
батьків та дітей [Текст] / Лариса Лісова, Зінаїда Мартинюк // Шк. бібл.-інформ.
центр. — 2012. — № 6. — С. 50–52.



8.     
Ляховська,
Н. Підтримка читання: ініціативи бібліотек для юнацтва [Текст] / Наталія
Ляховська // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 9–15.



9.     
Марченко,
Н. Дитяче читання та Інтернет [Текст] : хроніка Міжнародної науково-практичної
конференції / Н. Марченко // Українська мова й література в середніх школах,
гімназіях, ліцеях та колегіумах. — 2011. — № 6. — С. 123–125.



10. 
Осадчук,
Н. Тиждень дитячого читання у шкільній бібліотеці [Текст] / Наталія Осадчук,
Лариса Прохорова // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 30–36.



11. 
Рубан,
А.  Дитяче читання в освітньо-культурному
вимірі [Текст] / А. Рубан // Вісн. кн. палати. — 2012. — № 5. — С. 33–42.



12. 
Сідень,
І. Сучасна літературна карта України [Текст] : [розробка уроку з циклу
інтегрованих уроків (бібліотечних і української літератури) для учнів 10–11-х
класів, присвячених вивченню сучасної української літератури] / Ірина Сідень,
Наталія Михайленко // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 37–44.



13. 
Томінець,
А. Соціологічне дослідження «Моє хобі — читання» [Текст] / Альона Томінець //
Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 10. — С. 16–22.



14. 
Трохим,
Н. Формування любові до художнього слова через індивідуальну творчість: дитячий
переклад як засіб і мета [Текст] / Н. Трохим // Укр. мова та л-ра — 2011. — №
1/2. — С. 23–26.

Категорія: Підвищення кваліфікації | Додав: Елена (17.03.2014)
Переглядів: 977 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Категорії розділу
Підвищення кваліфікації [8]
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0