Всеукраїнський тиждень дитячого читання
Щорічно під час весняних канікул у бібліотеках України для дітей проходить Всеукраїнський тиждень дитячого читання, започаткований у 1993 році.
Софія Русова про дитяче читання
Видатний український педагог Софія Федорівна Русова приділяла особливу увагу місцю дитячої книги у творчій самостійній діяльності дитини: «Книга — ось найголовніше поки що джерело освіти і морально-естетичного виховання. Через се першим обов’язком учителя є навчити своїх учнів, як ставитися до книжки, як використовувати найкраще се джерело так, щоб дитина навчилася читати свідомо, знаходити в книжці глибокий зміст…» — наголошувала вона в праці «Про колективне і групове читання».
Софія Федорівна пропонувала обов’язково ввести до шкільного курсу навчання «лекції для дітей», «години оповідань» або «години читання»: «Треба намітити такий твір літературний, який діти-слухачі могли б зрозуміти… Треба так переказати художній твір, щоб він став перед дітьми в усій своїй силі й красі, щоб захопив їх і зробив моральне й естетичне враження. Користуватися для сього найкраще багатим фольклором свого й інших народів». С. Русова була переконана в тому, що учень набагато краще засвоює навчальний матеріал за умови самостійної роботи. Проте вчитель повинен дуже уважно відбирати книги для того, щоб дати дітям, з метою виховання їхніх смаків. У своїй праці «Нова школа» Софія Федорівна називає книги, які доречно рекомендувати дітям і вчителям для першого навчання грамоти. Серед них найкращими, на її думку, є «Граматика» та «Рідне слово» Бориса Грінченка, «Рідна школа» Спиридона Черкасенка та «Вінок» Олександра Білоусенка.
Проблеми дитячого читання та шляхи їх розв’язання
Падіння інтересу до читання — загальносвітова тенденція. Чисельні соціологічні дослідження в Росії та Україні фіксують переміщення читання у структурі дозвілля дітей на 4-6-те місце. Це підтверджують проведені в Україні соціологічні опитування, здійснені Інститутом соціології НАН України.
Однією з основних тенденцій дитячого читання сьогодні стало домінування «ділового» читання над читанням «для душі». Дитина не припиняє читати — просто її читання стає іншим — більш індивідуальним, прагматичним, інформаційним і поверхневим.
Оскільки особистість значною мірою формується у дитячі та шкільні роки, то потреби, навички й інтереси читання дорослого, в основному, залежать від його ставлення до книги у дитинстві. Тому багато шкіл уже прагнуть зробити бібліотеку не лише інформаційним, але й культурним центром школи, об’єднуючи вчителів, дітей, батьків.
Відомий бібліотекознавець Георгій Полікарпович Фонотов якось сказав, що якщо в країні дуже добре розвинені й ведуть педагогічну роботу шкільні бібліотеки, то про решту можна не турбуватись. Діти, що виросли в школі з такою бібліотекою, не допустять згасання культури, створять всі інші необхідні їм бібліотеки, школи, музеї. Хочеться сподіватися, що так коли-небудь буде. Будуть шкільні бібліотеки центром життя школи.
На державному рівні необхідно прийняти конкретні практичні заходи: створення урядових програм, що забезпечують видання й поширення книг для дітей і підлітків; проведення циклу виховних заходів у дитячих дошкільних установах, середніх і вищих навчальних закладах, бібліотеках, книгарнях-клубах; створення спеціальних теле- і радіопрограм, цільове використання ЗМІ, у першу чергу «книжкових» газет і журналів.
Цікаві інтернет-ресурси
Ø Всеукраїнський тиждень дитячого читання [Електронний ресурс] // You Tube. — Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=OmjoFjI8cDE. — Назва з екрана. — (Дата звернення 14.12.2012).
Ø Тиждень дитячого читання [Електронний ресурс] // You Tube. — Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=zo_5F523irE. — Назва з екрана. — (Дата звернення 14.12.2012).
Рекомендований список літератури
1. Гнідець, У. Література для дітей та юнацтва: концептуалізація поняття в контексті соціокультурного розвитку суспільства [Текст] / У. Гнідець // Укр. мова та л-ра — 2011. — № 1. — С. 3–9.
2. Ємець, А. Проблеми вивчення сучасної дитячої літератури [Текст] / А. Ємець // Початкова школа. — 2011. — № 6. — С. 35–37.
3. Іванова, Я. Проблеми дитячого читання та шляхи їх розв’язання [Текст] / Я. Іванова // Бібліотечний форум України. — 2011. — № 4. — С. 35–37.
4. Картузов, К. Не читають? Чи не йдуть до бібліотеки? [Текст] / Костянтин Картузов // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 18–23.
5. Корж, Н. Конкурс «Найкращий відгук про сучасну дитячу прозу» [Текст] / Н. Корж // Педагогічна думка. — 2011. — № 1.
6. Лібіга, Л. Виховуємо творчого читача: грані співпраці шкільних і дитячих бібліотек [Текст] / Лариса Лібіга // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 7. — С. 47–56.
7. Лісова, Л. Книжка як засіб духовного спілкування батьків та дітей [Текст] / Лариса Лісова, Зінаїда Мартинюк // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 6. — С. 50–52.
8. Ляховська, Н. Підтримка читання: ініціативи бібліотек для юнацтва [Текст] / Наталія Ляховська // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 9–15.
9. Марченко, Н. Дитяче читання та Інтернет [Текст] : хроніка Міжнародної науково-практичної конференції / Н. Марченко // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. — 2011. — № 6. — С. 123–125.
10. Осадчук, Н. Тиждень дитячого читання у шкільній бібліотеці [Текст] / Наталія Осадчук, Лариса Прохорова // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 30–36.
11. Рубан, А. Дитяче читання в освітньо-культурному вимірі [Текст] / А. Рубан // Вісн. кн. палати. — 2012. — № 5. — С. 33–42.
12. Сідень, І. Сучасна літературна карта України [Текст] : [розробка уроку з циклу інтегрованих уроків (бібліотечних і української літератури) для учнів 10–11-х класів, присвячених вивченню сучасної української літератури] / Ірина Сідень, Наталія Михайленко // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 3. — С. 37–44.
13. Томінець, А. Соціологічне дослідження «Моє хобі — читання» [Текст] / Альона Томінець // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2012. — № 10. — С. 16–22.
14. Трохим, Н. Формування любові до художнього слова через індивідуальну творчість: дитячий переклад як засіб і мета [Текст] / Н. Трохим // Укр. мова та л-ра — 2011. — № 1/2. — С. 23–26.
|